Fonduri nerambursabile; Surse de finantare IMM

Fondurile nerambursabile, surse de finantare IMM sunt solutii  în cazul lipsei lichidităţilor sau în cazul investitiilor/dezvoltarii business-ului, vorbesc dintodeauna şi, mai cu seamă, de când a debutat criza economică şi de atunci încoace. Când un furnizor întreba când primeşte banii pentru ce a livrat, primea un răspuns de felul “acum am o mică jenă financiara”. Aceasta expresie  tradusă neaoş de un prieten, echivala cu “îmi cam bate vântul prin buzunare”.In mod evident nu puteai să te exprimi în acesta formă faţă de un creditor fără a-ţi pierde credibilitatea. Când afacerea ta are dificultăţi de lichiditate poate că primul gând este către o banca…Se spune că bancherul este cineva care îţi împrumută o umbrelă când este soare afară şi ţi-o ia înapoi când plouă.Asta pare neverosimil – cum aşa? Păi dacă afacerea mea este bine, vânzările cresc, piaţa în general dă semne bune, am o relaţie foarte bună cu furnizorii – de ce să am nevoie de bancă? Poate pentru o investiţie sau pentru dezvoltarea unei noi linii de business … Şi atunci de ce să vina ploaia?În realitate nu este neapărat necesar ca afacerea să prezinte un declin evident că să ai probleme de cash-flow. Şi o creştere a vânzărilor accelerată poate determina lipsa lichidităţilor. Un scenariu: Dacă ai vânzări catre clienţi importanţi care îţi comandă volume mari, aceştia au o oarecare putere de negociere, inclusiv în ceea ce priveşte termenele de plată. Nu mai spun că este posibil ca periodic să facă presiuni asupra preţului. Dacă ai negociat termene de 60 – 90 zile pentru încasările de la clienţi şi plăteşti furnizorii la un termen mai mic (situaţie destul de des întâlnită) atunci orice creştere a volumului de vânzări înseamnă o creştere a nevoii de finanţare a activului circulant. Dacă creşterea vine odată cu o micşorare a preţului de vânzare atunci presiunea este şi mai mare. În plus, creşterea volumului de vânzări înseamnă un volum mai mare de muncă, cheltuieli salariale mai mari acum şi nu când incasezi. Acelaşi lucru se întâmplă cu cheltuielile de transport, cheltuielile cu energia şamd.Pentru a evita riscul de a avea dificultăţi semnificative legate de lichidităţi, ceea ce provoacă necazuri mari în afaceri, este bine să te pregăteşti din timp şi să decizi care este varianta optimă in alegerea surselor de finanţare a activităţii şi a dezvoltării firmei, pentru finanţarea necesarului de fond de rulment şi pentru investiţii mijloace fixe. Surse de finanţare: Capitaluri proprii Surse atrase Credite bancare Leasing Fonduri nerambursabile Fonduri de investiţii Business angels Capitaluri proprii. Capitalurile proprii se compun din: capitalul social, rezerve legale şi rezerve statutate, profitul nerepartizat, profitul reinvestit, primele legate de aportul la capitalul social, diferenţele din reevaluarea activelor. Sursele atrase Pentru creşterea finanţării pe baza surselor atrase vectorul de acţiune este creditul furnizor. În negocierea condiţiilor comerciale cu furnizorii este bine să ai în vedere ca termenele de plată să fie similare cu termenele de încasare pe care le acorzi clienţilor. Acest lucru nu este posibil întotdeauna şi datorită faptului că fiecare industrie în parte are uzanţe uneori diferite în ceea ce priveşte creditul comercial. De exemplu, dacă ai o afacere de intermediere produse aplimentare este probabil că furnizorul tău să fie un producător, iar clientul să fie un retailer. În multe cazuri producătorii oferă termene de plată cu mult mai mici decât termenele de plată uneori impuse de marii retaileri care valorifică astfel volumele mari de achiziţii şi vânzări pe care le realizează. În managementul relaţiilor cu furnizorii trebuie să ai în vedere fenomenul fidelităţii faţă de furnizori care ne arată că arareori o firmă schimbă un furnizor cu care are o relaţie bună cu un furnizor nou. Până aici totul este bine, dar trebuie să ai în vedere că o dependenţa prea mare faţă de unul sau puţini furnizori este în acelaşi timp un risc pentru afacerea ta – orice disfuncţie în activitatea furnizorului se transfera direct în disfuncţii ale firmei tale în relaţiile cu proprii clienţi.  Apoi, apariţia unor noi intraţi concurenţi pe piaţa pe care acţionezi poate determina o presiune din partea furnizorului tău pentru condiţii comerciale mai favorabile lui. (are la dispoziţie noi oportunităţi de vânzare). Nu în ultimul rând poţi să observi că, uneori, fidelitatea faţă de furnizor nu este neapărat fundamentată pe performanţa ofertei economice a acestuia, iar, uneori, poate avea legătură cu comoditatea responsabililor din aprovizionare care preferă automatisme decât muncă de cercetare, analiză, negociere – procese mai anevoioase. În acelaşi context trebuie să observi că procesul de căutare şi identificare de noi furnizori îţi poate oferi noi oportunităţi de dezvoltare a afacerii prin îmbunătăţirea produsului existent ori prin decizia de a introduce în oferta ta produse noi. Identificarea constantă a noi furnizori te ţine la curent cu tendinţele condiţiilor creditului comercial şi îţi oferă posibilitatea de a negocia din ce în ce mai bine cu furnizorii actuali. Cu cei mai importanti furnizori ai tăi, este bine să ai în vedere renegocierea periodică a condiţiilor comerciale. De exemplu, în perioadele de maxim al vânzărilor tale, datorate unor sezonalitati specifice ale cererii ori ca urmare a unor campanii promoţionale intense, pe baza volumului vânzărilor poţi solicita discount-uri majorate şi / sau termene de plată prelungite temporar. Este bine să analizezi permanent şi cu discernământ poziţia pe care o ai pe piaţă. Când dimensiunea afacerii tale a crescut suficient valorifică poziţia pe care ai dobândit-o inclusiv în relaţiile cu furnizorii. Credite bancare Creditele bancare cele mai cunoscute sunt creditele pentru finanţarea pe termen scurt – linii de credit – şi credite pe termen mediu şi lung pentru finanţarea investiţiilor. În ultima perioadă concurenţa pe piaţă financiară a determinat apariţia unei varietăţi mari de oferte de creditare pentru afacerile mici. Banca Transilvania anunţă că poţi lua credit după numai trei luni de activitate. Creditul poate fi utilizat atât pentru active circulante cât şi pentru achiziţia de mijloace fixe ori cu destinaţie mixtă.Banca Transilvania ofertă linie de credit de până la 500.000 lei fără garanţii sau linie de credit până la 1.500.000 lei cu garanţii.Perioada de rambursare 24 luni. Raiffeisen Bank, … Continuă lectura Fonduri nerambursabile; Surse de finantare IMM