Surse de finantare pentru IMM

Lipsa lichidităţilor este o chestiune despre care cei implicaţi în afaceri vorbesc dintodeauna şi mai cu seamă de când a debutat criza economică şi de atunci încoace.
Când un furnizor întreba când primeşte banii pentru ce a livrat primea un răspuns de felul “acum am o mică jenă financiara” expresie care, tradusă neaoş de un prieten, echivala cu “îmi cam bate vântul prin buzunare” – lucru care, în mod evident nu puteai să-l exprimi în acesta formă faţă de un creditor fără a-ţi pierde credibilitatea.
Când afacerea ta are dificultăţi de lichiditate poate că primul gând este către o banca…
Se spune că bancherul este cineva care îţi împrumută o umbrelă când este soare afară şi ţi-o ia înapoi când plouă.
Asta pare neverosimil – cum aşa? Păi dacă afacerea mea este bine, vânzările cresc, piaţa în general dă semene bune, am o relaţie foarte bună cu furnizorii – de ce să am nevoie de bancă? Poate pentru o investiţie sau pentru dezvoltarea unei noi linii de business … Şi atunci de ce să vina ploaia?
În realitate nu este neapărat necesar ca afacerea să prezinte un declin evident că să ai probleme de cash-flow. Şi o creştere a vânzărilor accelerată poate determina lipsa lichidităţilor.


Un scenariu: Dacă ai vânzări catre clienţi importanţi care îţi comandă volume mari, aceştia au o oarecare putere de negociere, inclusiv în ceea ce priveşte termenele de plată. Nu mai spun că este posibil ca periodic să facă presiuni asupra preţului. Dacă ai negociat termene de 60 – 90 zile pentru încasările de la clienţi şi plăteşti furnizorii la un termen mai mic (situaţie destul de des întâlnită) atunci orice creştere a volumului de vânzări înseamnă o creştere a nevoii de finanţare a activului circulant. Dacă creşterea vine odată cu o micşorare a preţului de vânzare atunci presiunea este şi mai mare.
În plus, creşterea volumului de vânzări înseamnă un volum mai mare de muncă, cheltuieli salariale mai mari acum şi nu când incasezi. Acelaşi lucru se întâmplă cu cheltuielile de transport, cheltuielile cu energia şamd.
Pentru a evita riscul de a avea dificultăţi semnificative legate de lichidităţi, ceea ce provoacă necazuri mari în afaceri, este bine să te pregăteşti din timp şi să decizi care este varianta optimă pentru finanţarea activităţii şi a dezvoltării firmei, pentru finanţarea necesarului de fond de rulment şi pentru investiţii mijloace fixe.

Surse de finanţare:

  • Capitaluri proprii
  • Surse atrase
  • Credite bancare
  • Leasing
  • Fonduri nerambursabile
  • Fonduri de investiţii
  • Business angels

Capitaluri proprii.

Capitalurile proprii se compun din: capitalul social, rezerve legale şi rezerve statutate, profitul nerepartizat, profitul reinvestit, primele legate de aportul la capitalul social, diferenţele din reevaluarea activelor.

Sursele atrase

Numite şi datorii de exploatare, sunt surse de finanţare ale capitalului circulant şi se compun din datoriile către furnizori, către personalul propriu, taxele, impozitele şi alte contribuţiile datorate statului şi fondurilor speciale, avansurile încasate de la clienţi.

Pentru creşterea finanţării pe baza surselor atrase vectorul de acţiune este creditul furnizor.
În negocierea condiţiilor comerciale cu furnizorii este bine să ai în vedere ca termenele de plată să fie similare cu termenele de încasare pe care le acorzi clienţilor. Acest lucru nu este posibil întotdeauna şi datorită faptului că fiecare industrie în parte are uzanţe uneori diferite în ceea ce priveşte creditul comercial.
De exemplu dacă ai o afacere de intermediere produse aplimentare este probabil că furnizorul tău să fie un producător iar clientul să fie un retailer. În multe cazuri producătorii oferă termene de plată cu mult mai mici decât termenele de plată uneori impuse de marii retaileri care valorifică astfel volumele mari de achiziţii şi vânzări pe care le realizează.
În managementul relaţiilor cu furnizorii trebuie să ai în vedere fenomenul fidelităţii faţă de furnizori care ne arată că arareori o firmă schimbă un furnizor cu care are o relaţie bună cu un furnizor nou. Până aici totul este bine, dar trebuie să ai în vedere că o dependenţa prea mare faţă de unul sau puţini furnizori este în acelaşi timp un risc pentru afacerea ta – orice disfuncţie în activitatea furnizorului se transfera direct în disfuncţii ale firmei tale în relaţiile cu proprii clienţi.
Apoi, apariţia unor noi intraţi concurenţi pe piaţa pe care acţionezi poate determina o presiune din partea furnizorului tău pentru condiţii comerciale mai favorabile lui. (are la dispoziţie noi oportunităţi de vânzare).
Nu în ultimul rând poţi să observi că, uneori, fidelitatea faţă de furnizor nu este neapărat fundamentată pe performanţa ofertei economice a acestuia, iar, uneori, poate avea legătură cu comoditatea responsabililor din aprovizionare care preferă automatisme decât muncă de cercetare, analiză, negociere – procese mai anevoioase.
În acelaşi context trebuie să observi că procesul de căutare şi identificare de noi furnizori îţi poate oferi noi oportunităţi de dezvoltare a afacerii prin îmbunătăţirea produsului existent ori prin decizia de a introduce în oferta ta produse noi.
Identificarea constantă a noi furnizori te ţine la curent cu tendinţele condiţiilor creditului comercial şi îţi oferă posibilitatea de a negocia din ce în ce mai bine cu furnizorii actuali.
Cu cei mai important furnizori ai tăi este bine să ai în vedere renegocierea periodică a condiţiilor comerciale. De exemplu, în perioadele de maxim al vânzărilor tale, datorate unor sezonalitati specifice ale cererii ori ca urmare a unor campanii promoţionale intense, pe baza volumului vânzărilor poţi solicita discount-uri majorate şi / sau termene de plată prelungite temporar.
Este bine să analizezi permanent şi cu discernământ poziţia pe care o ai pe piaţă. Când dimensiunea afacerii tale a crescut suficient valorifică poziţia pe care ai dobândit-o inclusiv în relaţiile cu furnizorii.

Credite bancare

Creditele bancare cele mai cunoscute sunt creditele pentru finanţarea pe termen scurt – linii de credit – şi credite pe termen mediu şi lung pentru finanţarea investiţiilor.

În ultima perioadă concurenţa pe piaţă financiară a determinat apariţia unei varietăţi mari de oferte de creditare pentru afacerile mici.
Banca Transilvania anunţă că poţi lua credit după numai trei luni de activitate. Creditul poate fi utilizat atât pentru active circulante cât şi pentru achiziţia de mijloace fixe ori cu destinaţie mixtă.
Detalii: www.btmic.ro

Banca Transilvania ofertă linie de credit de până la 500.000 lei fără garanţii sau linie de credit până la 1.500.000 lei cu garanţii.
Perioada de rambursare 24 luni.
Detalii:  www.bancatransilvania.ro

Raiffeisen Bank, sub denumirea Overdraft IMM, oferă o linie de credit pentru IMM cu garanţii materiale sau garanţii suplimentare prin parteneriate cu instituţii de garantare. Suma minima 7.000 euro / lei, suma maximă 30% din cifra de afaceri a solicitantului aferentă ultimului exerciţiu financiar închis. Perioada de rambursare: 12 luni cu posibilitatea de prelungire.
Detalii: www.raiffeisen.ro

Ideea Bank oferă o linie de credit până la 250.000 lei cu o perioadă de creditare până la 23 luni. Garanţie FNGCIMM pană la 80% din valoarea liniei de credit şi fideiusiunea asociaţilor semnificativi şi ipotecă mobiliară pe conturile societătii deschise la bancă.
Detalii: idea-bank.ro

Pentru finanţarea investiţiilor Raiffeisen Bank pune la dispoziţie produse de creditare variate pe o perioadă maximă de până la 180 luni cu perioadă de graţie de până la 12 luni la care poţi beneficia de accesul la garanţii suplimentare prin parteneriatele Raiffeisen Bank cu instituţii de garantare naţionale şi internaţionale.
Detalii: www.raiffeisen.ro

Leasing.

Pentru achiziţiile de mijloace fixe se utilizează din ce în ce mai mult leasing-ul.

Dacă în urmă cu ani buni vorbeai despre leasing pe piaţa românească era aproape de la sine înţeles că te referi la domeniul auto, astăzi un număr important de societăţi de leasing oferă produse de finanţare pentru echipamente şi utilaje dintr-o gamă foarte variată.

 

BCR Leasing oferă leasing pentru perioade de până la 72 luni, cu un avans minim de 10% pentru: echipamente şi utilaje industriale, echipamente agricole, utilaje de construcţii, tehnică medicală, material rulant, proiecte industriale complexe.
Detalii: www.bcr-leasing.ro. 

 

Impuls Leasing România oferă leasing până la 84 luni cu avans începând de la 10% şi o valoare reziduală de până la 20% pentru o gamă foarte variată de utilaje şi echipamente, care include: utilaje de construcţii, utilaje agricole, aparatură medicală, echipamente de injecţie în plastic şi prelucrare, echipamente de prelucrarea lemnului, echipamente de prelucrarea metalului, echipamente de tipărire, echipamente medicale, echipamente pentru agricultură, echipamente pentru industria alimentară, echipamente service auto, linii de producţie.
Detalii: www.impuls-leasing.ro

BT Leasing oferă leasing până la 60 luni cu avans negociabil pentru echipamente şi utilaje pentru agricultură, construcţii, forestiere, industrial, medicale şi IT sau alte domenii.
Detalii: btleasing.ro

Fonduri nerambursabile

Fondurile nerambursabile reprezintă o sursă de finanţare foarte atractivă pentru afacerile mici.
Trebuie să ai în vedere că accesarea fondurilor nerambursabile implică:

  • Îndeplinirea condiţiilor specifice de eligibilitate ale solicitantului şi ale cheltuielilor / utilizării fondurilor
  • Realizarea şi depunerea documentaţiei
  • Implementarea proiectului şi realizarea achiziţiilor în conformitate cu condiţiile din schema de finanţare
  • Monitorizarea şi raportarea activităţii
  • Îndeplinirea obiectivelor la care te-ai obligat

Este de observant că nu întotdeauna calendarul şi condiţiile fondurilor nerambursabile se potrivesc cu proiectele tale de dezvoltare.
De exemplu: pentru a satisfice cererea în creştere pentru un anumit produs ai nevoie de un echipament nou, cu o tehnologie avansată care în mod uzual este exploatată de un operator cu cunoştinţe profesionale avansate şi foarte îngust specialezate şi o experienţă relevantă îndelungată.
Ai identificat o aplicaţie care specifică la cheltuieli eligibile achiziţia de echipamente cu tehnologie inovativa, însă la capitolul privind condiţiile de eligibilitate prevede realizarea de noi locuri de muncă pentru tinerii absolvenţi sau pentru şomeri.
Apoi, atunci când identifici o oportunitate de dezvoltare a afacerii, este posibil ca şansa de valorificare să fie limitată în timp, iar accesarea finanţării nerambursabile să nu fie de actualitate.
Pentru valorificarea unei oportunităţi de afaceri, chiar dacă există o aplicaţie pentru fonduri nerambursabile a cărei calendar se potriveşte cu al tău, este bine să ai în vedere şi surse alternative de finanţare din cel puţin două motive:
– Accesarea fondurilor nerambursabile se face pe bază de concurs şi nu poţi fi sigur de rezultat
– Utilizarea fondurilor nerambursabile impun de regulă o perioadă de sustenabilitate care te obligă să menţii echipamentele şi activitatera pentru o perioadă îndelungată ceea ce, în cazul unor posibile restructurări sau reorientări ale afacerii, te împiedică să vinzi echipamentele şi să modifici activitatea.

Predictibilitatea fondurilor nerambursabile este asigurată prin programe multianuale. 
O serie de programe poti gasi la www.aippimm.ro

Exemple:

Programul de microindustrializare.

Conform procedurii publicată 2018, schema de finanţare este valabilă până la 31.12.2020. Bugetul total estimativ alocat schemei de minimis pentru perioada de implementare a acesteia este de 297.436.000 lei.
Pot beneficia de AFN IMM-urile cu capital integral privat care au cel puţin un an de funcţionare, pentru codurile CAEN eligible specificate. AFN maxim 90% din cheltuielile eligible, nu mai mult de 450.000 lei / beneficiar.
Cheltuielile eligible:

  • Echipamente tehnologice, inclusiv echipamente IT tehnică de calcul tip PC
  • Aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare
  • Autoutilitare
  • Investiţiile în active necorporale referitoare la brevete de invenţie, mărci de produse şi servicii (francize, etichetare ecologică, licenţe), software-uri necesare desfăsurării activitătii pentru care se solicită finanţare
  • Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie, inclusiv din elemente prefabricate
  • Achiziţionarea de bunuri prevăzute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatură birotică şi 3.3 sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale
  • Realizarea unei pagini web
  • Achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie
  • Cursuri de dezvoltare a abilitătilor antreprenoriale
  • Comisionul de garantare aferent anului acordării garanţiei, datorate instituţiilor financiare care emit garanţii pentru credite
  • Consultantă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finantării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului (maxim 8000 lei fără TVA)

Alte programe similare:

  • Programul Comerţ şi Servicii
  • Programul Femeia Antreprenor
  • Programul pentru Meşteşugări şi Artizanat
  • Programul Start Up Nation

Fonduri de investitii

Formă de finanţare a companiilor în dezvoltare, private equity desemnează activitatea fondurilor de investiţii (sau a oamenilor înstăriţi – business angels) care achiziţionează participaţii de capital la societăţi care nu sunt cotate la bursă.
Din punctul de vedere al unui antreprenor cu o afacere în dezvoltare acesta operaţiune poate fi privită (la nivel emoţional, psihologic) ca o atragere de surse financiare din exteriorul afacerii, însă, din punct de vedere al patrimoniului persoanei juridice – compania în care se investeşte (şi al terţilor), aceste surse financiare intră la categoria capitaluri proprii.
Acest aspect este de mare ajutor pentru firmă, îmbunătăţind în mod considerabil indicatorii finamciari – oportunitatea de a accesa credite bancare la un plafon mai ridicat.
Un alt avantaj major pentru o firmă care apelează la investiţii de tipul private equity se realizează atunci când operaţiunea de dobândire a participaţiei la capitalul social pentru fondul de investiţii se face prin majorarea capitalului social la firma în care se investeşte. (alternativ, dobândirea de participaţii la capitalul social de către fondul de investiţii se poate realiza prin cumpărarea unei participaţii de la unul dintre asociaţii / acţionarii actuali).
Din punctul de vedere al patrimoniului firmei în care se realizează investiţia se poate observa că suma investită este pe termen foarte lung, fiind un aport la capitalul social, urmând ca fondul de investiţii să-şi recupereze suma investită la care se adaugă profitul aşteptat, prin vânzarea participaţiei de capital dobândită iniţial prin vânzare către terţi.
Aici apare diferenţă relevanţă faţă de un credit bancar pe termen lung:
– În cazul unui credit bancar, suma de bani intrată iniţial, la care se adaugă dobânda, urmează să fie restituita de firmă băncii creditoare
– În cazul unei investiţii de tipul private equity, firma nu restituie suma intrată iniţial şi nici profitul aşteptat de fondul de investiţii – acesta urmând să-şi incaseza banii de la cumparatorul terţ.

Firmele de private equity sunt cunoscute pentru faptul că achiziţionează companii pe care le restructurează şi le pregătesc pentru a le vinde mai apoi cu o valoare mai ridicată.
Un avantaj semnificativ pentru o astfel de operaţiune este expertiza şi experienţa echipei firmei de private equity care lucrează pentru restructurarea / eficientizarea / creşterea valorii companiei în care au investit pentru a-şi atinge obiectivul-vânzarea participaţiei de capital deţinută în urma investiţiei la o valoare mai mare.

Într-un articol publicat de Ziarul Financiar în 25.09.2017 se arată că 6 cele mai mari companii de private equity din România investesc anual între 400 şi 700 milioane euro. Firmele de investiţii sunt: Axxess Capital, Enterprise In¬ves¬tors, Oresa Ven¬tures, Innova Capital, Abris şi Mid Europa Partners.
www.zf.ro

Oferta Axxess Capital este pentru tranzacţii cuprinse între 5 şi 15 milioane euro pentru perioade 3-7 ani.
http://axxesscapital.net/

Oresa Ventures are în portofoliu investiţii la: La Fântâna, Somaco, RTC, RBC, Kiwi Finance şi au ieşit din investiţiile de la: Fabryo, Credisson, Librus, Trinity, Intersource.
http://oresa.com/

Innova Capital investeşte în Europa Centrală în companii cu o valoare cuprinsă între 50 şi 150 milioane euro pentru 3 până la 5 ani.

Abris anunţa investiţii tipice între 20 şi 60 milioane euro

Vestea bună pentru IMM-urile mici vine de la Catalyst România care anunţa ca în general investiţiile au valoare cuprinsă între €200,000 şi €2,000,000 pentru sprijinirea dezvoltării şi a creşterii în etapa de early-stage.
În portofoliu Catalyst se află avocatnet.ro şi SMARTBILL
Detalii: catalystromania.ro

Pentru a decide o asociere vezi si articolul “Alegerea partenerilor de afaceri – si nu numai

 

Share: