Arbitrajul Ad-hoc – o soluție funcțională în vremuri pandemice și post-pandemice

Institutul Arbitral Roman organizeaza, in data de 25 iunie 2020, o Conferinta online cu titlul: „Arbitrajul Ad-hoc – o soluție funcțională în vremuri pandemice și post-pandemice”.

Conferinta abordeaza teme de actualitate pentru mediul de afaceri in contextul actual.
Dificultatile financiare, cresterea duratei de recuperare a creantelor, necesitatea mentinerii relatiilor de afaceri intr-o perioada cu foarte multe necunoscute si provocari face ca arbitrajul comercial si arbitrajul ad-hoc sa devina o procedura, o optinune, ce merita din plin sa fie analizata si luata in considerare ca o alternativa de solutionare a disputelor cu avantaje relevante pe mai multe planuri.


Principalele avantaje de care beneficiaza mediul de afaceri, dar si cei care apeleaza la procedura arbitrajului pentru solutionarea diferendelor, litigiilor in domeniul civil sau de alta natura, se refera la:


In cadrul conferintei online, ce cuprinde si festivitatea de absolvire si inmanare a diplomelor pentru primii, cursanti ce au finalizat Modulul III din Programul de cursuri organizate de Institutul Arbitral Roman, vor fi abordate temele:

  • Arbitrajul ad-hoc – Av. Alin C. Pop –  Presedintele Institutului Arbitral Roman;
  • Viitorul este aici! Platformele online pentru solutionarea disputelor – Beatrice Onica-Jarka – Vicepresedintele Institutului Arbitral Roman ;
  • Un nou venit in afacerile din Romania, la momentul oportun! – Ovidiu Dimbean-Creta – Rectorul Școlii de Afaceri ASEBUSS;
  • Arbitrajul in portofoliul editorial – Oana Dimitriu, Doctor in drept, Director editorial Editura Ch Beck

Cei interesati sa vizioneze transmiterea live online pe zoom a conferintei, pot completa formularul de inregistrare.
Vizionarea online este gratuita pentru primii 50 aplicanti.
Detalii despre conferinta pe website-ul Institutului Arbitral Roman.


conferinta online "dezvoltare si inovatie in afaceri"

Confidentialitatea procedurii arbitrale.

Criza economica indusa de criza medicala, numita de Fondul Monetar International – Marea Inchidere, a afectat un numar mare de companii si domenii de activitate ce se intinde mult dincolo de sectoarele afectate direct de normele legale adoptate de autoritatile din toata lumea, ca raspuns la situatia de exceptie pandemica ce a afectat in mod semnificativ un numar foarte mare de tari.

In acesta perioada s-au lansat in public numeroase optiuni, masuri si alternative ce pot compensa pierderile companiilor si pot sustine continuarea si / sau dezvoltarea activitatii economice, cu plusuri si minusuri, cu accent pe diverse componente ale mediului de afaceri.
Ce este aproape unanim recunoscut este faptul ca, in prezent si in perspectiva, nevoia companiilor de a avea acces la surse de finantare – surse de creditare va creste. Concomitent cu deprecierea indicatorilor financiari si micsorarea sanselor de aprobare a cresterii gradului de indatorare de catre institutiile financiare.

In analiza bonitatii unei companii, foarte multe institutii de credit si firme specializate in analiza bonitatii agentilor economici, dar si firmele atunci cand analizeaza creditul furnizor, iau in considerare si litigiile in care sunt implicate acestea.

Din acest punct de vedere, confidentialitatea procedurii arbitrale prezinta un important beneficiu pentru partile implicate intr-un diferend comercial.
Procedura arbitrala este confidentiala:

  • Arbitrii si Tribunalul Arbitral se obliga la pastrarea confidentialitatii cu privire la disputele supuse solutionarii prin arbitraj;
  • Sedintele de dezbateri si pentru realizarea procedurii nu sunt publice;
  • Nu se intocmesc liste afisate public cu disputele aflate pe rolul Curtilor de Arbitraj;
  • Procedura de citare este strict stabilita prin procedura agreata de parti.
  • Dosarul litigiului este confidenţial. Nicio persoană în afara celor implicate în desfăşurarea litigiului respectiv, nu are acces la dosar
    fără acordul scris al părţilor.

Confidentialitatea procedurii arbitrale isi releva importanta si atunci cand, pentru solutionarea diferendelor izvorate din contracte comerciale complexe, sunt necesare a se arata sau prezenta o multitudine de aspecte si detalii privind executarea contractului ce tin de proceduri, tehnici, aspecte pe care companiile le considera ca facand parte din know-how-ul specific activitatii lor si o componenta relevanta a avantajelor proprii in mediul concurential. In acesta situatie, este evident ca nici un comerciant nu se simte in largul sau atunci cand aceste componente ar putea ajunge la cunostinta publicului intr-o procedura ce implica sedinte publice si accesul unui numar mare de persoane la dosarul cauzei.

top page
Durata de timp foarte redusa

Conform dispozitiilor legale ce reglementeaza procedura arbitrala, aceasta se incheie cu o hotarare definitiva si executorie intr-un termen maxim de sase luni.
Exista Tribunale Arbitrale care, in procedurile de arbitraj adoptate, prevad pentru anumite tipuri de dispute termene mai mici, de pana la trei luni.

Pentru mediul de afaceri, celeritatea procedurii de solutionare a disputelor este un aspect important. Timpul inseamna bani.
Acesta este poate si motivul pentru care procedura arbitrala este utilizata de catre mediul de afaceri semnificativ mai mult decat este utilizat arbitrajul in solutionarea disputelor in materie civila sau in alte materii. De aceea atunci cand se vorbeste despre arbitraj se foloseste cel mai des si este cunoscuta public formularera „arbitraj comercial” in detrimentul altor formulari de tipul „arbitraj” ori „procedura arbitrala”.

In contextul in care, inainte de criza medicala, instantele de judecata romanesti erau supraaglomerate, iar acum restrictiile impuse de autoritati au generat dificultati suplimentare in realizarea procedurilor de solutionare a litigiilor comerciale in fata instantelor de judecata, avantajul duratei de timp reduse a procedurii arbitrale iese si mai mult in evidenta.

top page
Costuri financiare mici

Procedura arbitrala este o procedura agreata de parti ce implica in mod uzual un numar de mai mic de acte, fapre, aspecte ce trebuiesc indeplinite sau analizate decat in cazul unui litigiu in instanta >>> costuri mai mici.
Procedura arbitrala este mai redusa ca timp >>> costuri mai mici.
Taxele percepute de arbitri / Curti de arbitraj sunt, de multe ori, mai mici decat taxele de timbru.
Procedura arbitrala nu implica in mod necesar servicii de reprezentare sau, daca partile opteaza pentru a fi consiliate, asistate, reprezentate, aceste servicii sunt pentru o perioada mai mica de timp si pentru o procedura, deseori, mai redusa ca si complexitate.

vezi postari si evenimente arbitraj comercial si despre afaceri IMM

top page
Control si flexibilitate

Arbitrajul nu are aceleasi reguli stricte pe care ar trebui sa le urmezi intr-un litigiu in fata instantei de judecata.
De exemplu, puteti prezenta dovezi in arbitraj care ar fi considerate inadmisibile in instanta.

O caracteristica relevanta a procedurii arbitrale este accea ca partile sunt libere sa urmeze procedura unei anumite Curti de arbitraj ori au posibilitatea de a extinde clauza copromisorie la orice fel de aspect legat de procedura solutionarii eventualelor diferende izvorate din executarea contractului: arbitrul sau arbitrii numiti pentru a fi  investit pentru solutionarea disputei, procedura si legea aplicabila, stabilirea locului si a datei pentru realizarea procedurii, mijloacele de proba, suportarea costurilor generate de solutionarea disputei.



top page


Parteneriat

Parteneriatul este caracteristica principala a arbitrajului, aceasta alternativa fiind expresia vointei ambelor parti de a cadea la intelegere.
Procedura arbitrala se poate realiza numai daca exista in forma scrisa clauza compromisorie – acordul de vointa al partilor cu privire la solutionarea disputelor pe calea arbitrajului.
Existenta clauzei compromisorii exclude procedura de solutionare a litigiului in fata instantei de judecata.

Acordul de vointa apare de cele mai multe ori inainte de executarea contractului, odata cu negocierea si stabilirea clauzelor contractuale.
Solutionarea disputelor pe calea alternativa a arbitrajului poate aparea in orice moment al executarii contractului sau chiar in momentul aparitiei disputei. In acesta situatie, partile, pentru a apela de procedura arbitrala, trebuie sa incheie un acord pe acest subiect.

In mai multe randuri s-a formulat intrebarea: avand in vedere interesul partii care invoca neexecutarea in tot sau in parte a contractului ori executarea necorespunzatoare a acestuia de a solutiona cat mai repede disputa si interesul de a executa si valorifica hotararea arbitrala recuperandu-si prejudiciul cat mai curand posibil, atunci care ar fi interesul sau motivatia „presupusului debitor” de a fi de acord cu o astfel de procedura? Aparent, debitorul are interesul de a intarzia cat mai mult acoperirea prejudiciului – cu atat mai mult cu cat se afla intr-un deficit de resurse (asa cum este probabil sa se intample intr-o situatie de criza).

Pentru a raspunde la acesta intrebare si a „negocia” incheierea unui acord pentru acceptarea procedurii arbitrale, sunt de luat in considerare mai multi factori in cazul arbitrajului comercial.

Mai intai trebuie scos in evidenta caracterul de parteneriat al procedurii arbitrale.
CICEROPartile, chiar intr-un diferend, pot aprecia ca parteneriatul si relatiile comerciale pe termen lung sunt un avantaj petru toti. Continuarea relatiilor de afaceri, depasind un diferend intr-o forma convenita si agreata de parti, are mai multe sanse de reusita.

Confidentialitatea procedurii arbitrale in materie comerciala beneficiaza ambelor parti. Atat celui ce emite pretentii cat si partii potential debitor. In mediul de afaceri, un litigiu intre parti poate fi privit cu ingrijorare de ceilalti parteteneri de afaceri ai ambelor parti – chiar daca din motive diferite. Pentru debitor motivele de ingrijorare ale altor parteneri de afaceri par a fi evidende.
In cazul celui ce emite pretentii – si aici pot aparea motive de ingrijorare: institutiile financiare pot sa aprecieze ca respectiva companie nu are mijloace eficiente de a-si valorifica creantele sau de a aduce la buna executare contractele asumate.
Asa cum am aratat mai sus, afisarea publica a modului in care fiecare companie procedeaza in practica sa de afaceri este in detrimentul ambelor parti.

Pentru „debitor” – procedura arbitrala poate insemna o sarcina mai usoara: costuri procesuale mai mici (eventual se poate negocia divizarea acestora), evitarea „alertarii” altor creditori cu consecinte cu potential de a pune sub semnul intrebarii capacitatera acestuia de a-si onora obligatiile.

Aristotel afirma ca: „Arbitrajul vizează echitatea, iar justiţia statală legea; arbitrajul a fost inventat pentru ca echitatea să fie aplicată”, iar Cicero a promovat ideea conform căreia: „arbitrajul este mijlocul prin care nu poţi câştiga complet un proces bun, dar nici pierde complet un proces slab.”

top page


Formular de inregistrate pentru vizionarea online live pe zoom a Conferintei Institutului Arbitral Roman
Vizionarea online este gratuita pentru primii 50 aplicanti.

 


    danu

     

    top page