ECHILIBRU. Cum sa iei decizii corecte in perioade tulburi?

echilibruCum sa iei decizii corecte?

In actualul context – greu de tot! Pentru asta iti trebuie o combinatie optima de date relevante, informatii, expertiza, aptitudini si abilitati, anticiparea evolutiilor samd – pare si este complicat.

Eu cred ca, mai ales in perioadele in care transformarile sunt foarte rapide, viteza cu care iei decizii si le aplici este determinanta. In ce sens? In favoarea ta ori dimpotriva?
Se spune ca orice decizie este mai buna decat nici o decizie. Partial de acord.
Daca acum, in loc sa actionezi – astepti sa “vezi cum o sa evolueze lucrurile”, inactiunea ta te poate duce intr-un punct in care va fi foarte greu sa te mai adaptezi.

Pe de alta parte, daca reactionezi emotional, daca decizia ta este determinata de frica ori inspirata de frica – de exemplu inchizi firma sau suspenzi activitatea pentru ca “urmeaza vremuri foarte grele”, “cei mai multi din domeniul meu de activitate asa au procedat”,
“din cauza masurilor restrictive nu mai am clienti” – asta este posibil sa fie ultima ta decizie importanta in actualul business.

Frica este o emotie puternica ce genereaza instinctiv, chimic, reactii de aparare automate la care nu prea te poti opune. Se spune ca orice decizie bazata pe frica este una grersita. Frica anuleaza ratiunea.

Ce poti sa faci sa iei decizii rationale?
In primul rand sa elimini frica din motivarea deciziilor. Cum sa faci asta? Cred ca psihologii si specialistii in dezvoltare personala iti pot da foarte multe variante.

Eu spun ce cred din perspectiva experientelor personale.

Mai intai incearca sa analizezi, cat mai rational, toate eventualele consecinte defavorabile ale situatiei in care te afli.

Sa presupunem ca toate se vor adeveri. Incearca sa accepti, sa te impaci cu toate consecintele si cauta sa intelegi ce ai de facut in continuare. Nu te lupta cu frica – s-ar putea intampla sa fie mai puternica ca tine.
Bun. Acum esti in punctul cel mai de jos. “mai rau de atat, nu se poate”.
De aici incolo toate vor fi mai bune de atat – partea plina a paharului. Cu atat mai mult cu cat tocmai esti pe drumul de a lua decizii rationale, corecte.

Acum poti sa observi si ca nu toate consecintele negative pe care le-ai luat in considerare se vor transforma in realitate. Pentru simplul motiv ca nu toti gandesc ca tine si pentru ca, uneori, majoritatea se poate intampla sa greseasca.
Sunt nenumarate exemple de leaderi care, gandind si actionand altfel decat toti ceilalti, au dovedit ca se poate si altfel.

cum se vedeInlocuiente deciziile foarte rapide bazate pe emotii, cu decizii la timpul oportun bazate pe ratiune.
Este momentul sa incepi o analiza foarte temeinica a propriului business. Un instrument clasic – Analiza SWOT.
Procedeaza etapizat ca sa poti lua decizii in timp util.

Care sunt cele mai valoroase active pe care le detii? Care sunt cele mai importante active pe care trebuie sa incerci sa le “salvezi”, pe care le poti utiliza pentru dezvoltarea afacerii, care genereaza profit. Active in sens larg – atat resursele materiale (mijloace fixe, resurse financiare …), resurse umane samd, cat si alte tipuri de resurse: software, licente, o anumita pozitie pe piata, know-how, experienta / expertiza profesionala. Cred ca poti fi crerativ, inovativ. Poti adauga aici multe neconventionale, particulare la situatia ta. Inclusiv aptitudini si abilitati personale, calitati / moduri de a actiona care te-au dus la succes; exagerand – poti sa ai in vedere si defecte. Se spune ca orice defect nu este decat o calitate dusa la extrem. (avaritia este cumpatare dincolo de limite, risipa – o masura exagerata a generozitatii sau o consecinta defavorabila a imaginatiei neimpletita cu ratiunea, fanatismul – o degradare a curajului, incapatanarea – perseverenta cu urmari nefaste)

Lista activelor valoroase. Lista scurta. Se spune ca 20% din cauze genereaza 80% din efecte. 20% din resurse genereaza 80% din rezultat.
Deci, s-ar putea sa nu fie prea greu sa treci de dificultati si sa-ti dezvolti afacerea. Pare ca este suficient sa identifici si sa pastrezi doar 20 % din activele identificate!

Apoi, dupa ce ai indentificat cele 20, analizeaza cum poti sa le valorifici cel mai eficient.
In domeniul tau de activitate, in domenii complementare sau conexe, in dezvoltarea de produse si servicii noi.

Lumea se schimba. Apar nevoi noi ce asteapta sa fie satisfacute de o oferta adaptata. Apar domenii noi. Se dezvolta anumite sectoare de activitate – unele sunt evidente, altele la care nici nu te-ai gandit. Tu poti oferi ceva celor ce se dezvolta – a caror cerere de resurse este in crestere?

Intraba clientii tai. Intreaba furnizorii tai. Multi nu o fac pentru ca anticipeaza raspunsurile. Din acest motiv nu mai intreaba, iar atunci cand o fac, aud selectiv – aud doar ceea ce le confirma convingerile si temerile.

Intreaba. Se poate intampla ca raspunsurile primite sa-ti confirme previziunile, se poate intampla ca raspunsurile sa te surprinda – oamenii sunt diferiti; se poate intampla ca ceea ce auzi, chiar daca nu esti de acord, sa genereze o posibilitate la care nu te-ai gandit.

In posibilele cai de urmat, este de asteptat sa te intalnesti si cu dificultati: nu ai resursele financiare necesare, iti lipseste o tehnologie, nu este forta de munca calificata, masurile restrictive impiedica nu stiu ce …

Acum poti sa “reduci” o situatie de ansamblu ce parea de neinlaturat in cateva dificultati ce pot fi “tratate” individual:

  • Cum sa atragi resurse financiare?
  • Cum sa ai acces la o tehnologie?
  • Ce alternative sunt la lipsa resursei umane? Samd.

Poti sa te inspiri din exemple din trecut pentru fiecare tema in parte (chiar daca atunci contextul era altul). Poti sa fii creativ si, in noul context, sa explorezi solutii noi.

Ma opresc, pentru moment, aici. Dar voi reveni.

marketing afiliatMai adaug cateva optiuni ce pot fi de interes:

  • te inconjori de oameni si idei care te inspira, de oameni proactivi;
  • cauti grupuri de antreprenori care sunt decisi sa-si dezvolte afacerile;
  • urmaresti cum procedeaza cei care continua sa lucreze in domeniul tau de activitate sau cum s-au adaptat / transformat (nu este de prea mare ajutor sa te consolezi urmarind cati si-au redus sau oprit activitatea);
  • in pauzele dintre sesiunile de analiza si planificare a afacerii, asculta muzica, cauta umor de calitate, citeste articole motivationale si / sau texte spirituale, fa-ti un cadou;
  • Evita manipularea si expunerea la senzational / panica.

 


decathlon.ro


marketing afiliat

Share: