marketingPreambul

Numele meu este Cristian Caramida.

Asa cum si acesta o dovedeste … Sunt de profesie … zidar. Zidesc imagine. Imagine de brand.
Predestinare sau doar intamplare imi este greu sa ma pronunt, cert este insa ca … inca de acum 5.000 de ani caramida reprezenta un suport dar si un mijloc de exprimare a marcilor.
In vechea Mesopotamie, pe un teritoriu cuprins intre raurile Tigru si Eufrat, mesteri fauritori de caramizi isi inscriptionau numele, ca un atribut al valorii produsului pe fiecare exemplar realizat.
Prin opera lor de zidire isi zideau propria imagine, nemuritoare.
O imagine ce a ramas vreme de 5.000 de ani marturie a existentei lor si a produselor realizate de ei.
arbitraj comercialAceste vestigii arheologice sunt considerate de cei mai multi istorici, ca fiind prima reprezentare a marcilor.
Am facut acest scurt preambul incercand sa fac dovada existentei acestei minunate profesii inca din cele mai vechi vremuri.

  • Poveste despre brand;
  • Brandul care vinde!;
  • BRAND nu este egal PRODUS;
  • BRAND = PROMISIUNE;
  • BRAND = INCREDRE;
  • PENTRU CA TU STII CE VREI!;
  • Progres;
  • Business si brand
Poveste despre brand   

Nu cu multa vreme in urma, in compania unor buni prieteni israelieni, luam masa la un faimos restaurant bucurestean.
Printre cei prezenti atentia mi-a fost atrasa de un personaj foarte pitoresc, pe care nu-l cunosteam si a carui tinuta parea decupata din filmele western.
La un moment dat, de masa noastra s-a apropiat un lautar cantand la chitara o celebra melodie din perioada interbelica.
Surprins de ritmul lent al melodiei si intr-o stare de buna-dispozitie, „cowboyul” i-a luat chitara lautarului si a inceput sa cante melodii din folclorul israelian al caror ritm deosebit de vioi i-a ridicat in picioare pe japonezii de la o masa alaturata, foarte incantati de spectacolul oferit de companionul nostru.

Fara sa inteleaga sirul evenimentelor, crezand ca cei doi – lautarul si cel ce canta la chitara – sunt membri ai unei trupe de muzica, le-au intins o bancnota de 50 USD .
Ce a urmat este demn de un spectacol pe Brodway.



mindfulness

Neintelegand care este rostul acelei bancnote, „cowboyul” a refuzat printr-un gest care i-a facut pe japonezi sa liciteze cu o bacnota de 100 USD…  Scena s-a repetat pana la momentul in care suma ajunsese la cateva sute de dolari, iar starea de nervozitate a japonezilor devenise vizibila.

La un moment dat unul dintre ei isi da jos sacoul si, intr-un moment de furie,  se urca pe masa strigand ceva neinteligibil catre noi.
In acest moment „cowboyul” se opreste din cantat si intreaba care este motivul intreruperii. Afland ca banii aceia erau pentru spectacolul oferit de el, iar suma la care se oprisera o considerau mult prea mare, pe un ton grav si solemn, intr-o engleza perfecta, da o replica memorabila: „un general israelian, chiar si in rezerva, nu canta niciodata pentru bani”.
Moment ce i-a adus pe japonezi in situatia de a-si face „sepuku” (de rusine pentru gafa facuta).

publicitate

Petrecerea a continuat cu un recital al japonezilor, care ulterior am aflat erau membrii consiliului de administratie de la SHARP, in frunte cu Toshiyuki Tajima, noul CEO pentru Europa.

Iata ce inseamna o interpretare SÚI-GÉNERIS a prezentei unei persoane necunoscute, sau mai corect, cum imaginea ta poate fi interpretata total diferit fata de ceea ce tu doresti sa fie.

Brandul care vinde!

Orice business are ca principal obiectiv profitul. Fara profit nu vorbim despre business. Exceptia care intarste regula este si de data aceasta … Romania. Nu mai sunt multe ( daca ma gandesc bine, nici nu stiu daca mai sunt) domeniile in care avem prioritate absoluta, dar in a face business fara profit, statul roman a fost expert intotdeuna. Azi mai mult ca oricand. Dar nu despre asta vreau sa vorbim. Sunt convins ca

pentru toti cei prezenti pe acest site businesul are alte coordonate de manifestare. In spatele oricarei afaceri este un brand.

BRAND nu este egal PRODUS

Diferenta dintre brand si produs se manifesta pe multiple planuri. Am sa evidentiez doua:
– Un produs sta pe raftul magazinelor, un brand sta in inima (mintea) consumatorului.
– Un produs poate fi contrafacut (exista o adevarata industrie a contrafacerilor) un brand nu poate fi copiat. Este UNIC.
In aceste conditi intrebarea fireasca este ce vindem? Branduri sau produse?
Strategiile de vanzare sunt diferite. Un brand charismatic este un brand care VINDE produsul. Un produs BUN vinde chiar si un brand (inca) necunoscut.
Sunt doua abordari diferite.
Avantajul unui brand puternic sta in insasi ratiunea lui de a fi.



BRAND = PROMISIUNE        

Atunci cand cumperi un notebook stii exact ce vrei. Mobilitate si comunicare! Ce te face sa alegi un brand sau altul? Pretul? Nu cred … Preturile sunt sensibil egale la performante similare. Designul? Poate fi un punct la care decizia ta sa oscileze intre cateva modele apropiate ca forma si aspect de preferintele tale. Si totusi … ce te face sa alegi unul sau altul dintre modelele prezentate? RASPUNSUL ESTE INCREDEREA!

BRAND = INCREDRE

Increderea ca brandul ales este cel mai aproape de aspiratiile tale, el si numai el este cel care isi onoreaza promisiunile. Ai incredere in el. Si bine faci. Un produs devine un brand cand imaginea lui transcede perceptiei vizuale si ramane rezidenta in mintea noastra, asociind valori si caracteristici unice ale produsului ce-l reprezinta. Intr-o lume in care suntem asaltati (agresati) zilnic de miii de mesaje cu caracter

 

publicitar, (si nu ma gandesc numai la reclame) este foarte greu si obositor sa filtrezi ceea ce este bun pentru tine. Brandul este cel care te ajuta sa ai Optiunea TA. Mesajele nu mai au nici un efect. Agresivitatea lor nu te mai afecteaza.

PENTRU CA TU STII CE VREI!

Iata ca de important este un brand. Iata ca un proces complex cum este marketingul, cu tot ceea ce inseamna programe de vanzari, advertising, forme de persuasiune, mergand pana la “vulgara” manipulare nu pot trece de un lucru atat de simplu – brandul. Simplu in aparenta. In realitatea launtrica brandul este o suma nesfarsita de reactii intre dorintele si asteptarile consumatorului si valorile promovate de brand prin branding.
Pana in urma cu cativa ani, marketingul era comparat (fara a fi o gluma) cu pescuitul. Daca unui flamand ii dai un peste il ajuti sa manance o data, dar daca il inveti sa pescuiasca ii asiguri hrana pentru totdeauna.

managementul calitatii

Marketingul privit prin aceasta prisma poate fi definit ca si tehnica de a pescui iar brandingul este arta de a lustrui momeala, de a o face stralucitoare.
Pana la urma suntem (cu sau fara voia noastra) impartiti in doua mari categorii pesti si pescari, chiar daca rolurile se mai schimba (si pescarii sunt pesti, uneori) in esenta, timp de secole, despre asta a fost vorba.
Intre timp, pe ici-pe colo, lucrurile au inceput sa se mai schimbe. Consumatorii au devenit din ce in ce mai rafinati, mai bine informati. Pretentiile noastre legate de calitatea si satisfactia oferita de produsele achizitionate a crescut.
Azi chiar si cea mai stralucitoare momeala nu mai este o garantie a succesului in vanzari. Este nevoie de altceva. De ceva nou care sa cladeasca un sentiment de incredere intre consumator si produs (brand).

Progres

La inceputul secolului trecut brandingul trebuia sa raspunda la o singura intrebare pusa de consumator: – Ce este acest produs? La inceputul anilor 1950 aceasta intrebare s-a transformat in: – La ce foloseste acest produs? Odata cu sfarsitul anilor 1980, intrebarea a

devenit – Ce satisfactii ofera acest produs?
Azi, intr-o lume globalizata, brandingul creeaza grupuri de consumatori.
Ne identificam prin ceea ce consumam. Suntem ceea ce consumam. Intrebarea se adreseaza azi in sens invers. Consumatorul este cel care trebuie sa raspunda “Cine Esti? Sau, spune-mi ce consumi pentru ati spune Cine Esti!”
Apartenenta la un grup social este evidentiata si prin brandurile pe care le folosim. Costumul Armani, pantofi Bally, camasa Christian Lacroix, ceasul Rolex sunt elemente ale unui anumit statut social si garantia unei imagini personale bine conturate.
Daca un brand nu traieste in mintea si in sufletul celor ce i-au dat viata, in mod sigur nu o v-a face in sufletul si mintea celorlalti.
Daca constructia sa nu incepe in interior, in exterior nu va crede nimeni in valorile lui.
De aceea va spun: Construiti din interior valorile brandului si aveti incredere in el! Faceti cunoscute tuturor aceste valori, incepand cu cei din interior si terminand cu cei din exterior – consumatorii.

Business si brand

marketingBrandurile ii indeamna pe oameni sa gandeasca! Sa aleaga! Sa aibe o optiune clara si precisa. De la optiunea din cabina de vot pana la umplerea cosului de cumparaturi cu produsele preferate, de la muzica ascultata la iPod pana la telefonul mobil, toate sunt optiunile pe care noi le-am exprimat odata cu achizitionarea lor.
In acelasi timp un lucru este la fel de important. Brandurile nu pot exista fara noi si fara dorintele noastre.

Marea incercare a unui constructor de brand este de a identifica valorile brandului in raport cu dorintele consumatorului. De a le armoniza astfel incat sa consideram acel brand unic, de neinlocuit.
Orice business se identifica cu un brand! Brandurile sunt o emblema a lumii in care traim! Indiferent de marimea, indiferent de ceea ce face sau locul unde se afla, business-ului are clienti. Este motivul existentei sale. Este o relatie biunivoca. Fiecare aduce ceva, businessul – un produs, un serviciu, consumatorul – o necesitate, o dorinta, o aspiratie. Fara aceasta relatie biunivoca, lumea, asa cum o intelegem azi, ar fi altfel.


C O N T A C T  INFORMATII UTILE PENTRU AFACERI  COLABORATORI

 

Vezi articole cezariulian.ro „Inspiratie Pentru Afaceri” – blog teme busniness si servicii B2B:

Promovare Online    Brand storytelling    Video Marketing    Promovare Media    Content Writing

 

 

Share: