Alegerea partenerilor de afaceri – și nu numai

Când debutezi într-o afacere nouă optezi pentru a-ți asuma singur și integral profitul și riscul afacerii ori alegi să te asociezi cu unul sau mai mulți parteneri.

Visul frumos care te împinge să pornești o afacere încarcă în ține multă speranță – un motor puternic de acțiune. Ceea ce este foarte bine – pentru succes în afaceri îți trebuie o motivație foarte puternică și o acțiune energică, orientate într-o direcție corectă, în acord cu mediul extern operațional în care funcționezi.

În același timp este bine să-ți păstrezi sângele rece, neîncălzit de sentimente, și să observi că informațiile publice arată că 80% dintre start-up-uri sunt un eșec! (alte statistici arată că procentul ar fi de 90%). Cu alte cuvinte, este mult mai probabil să pierzi ce ai investit – timp, muncă, bani, relații șamd

În acest context, pentru ca demersul tău antreprenorial să nu se transforme dintr-un vis frumos într-un coșmar, trebuie să analizezi cu discernământ:

  • Ceea ce pui în afacere îți poți permite să pierzi fără a-ți afecta viața și familia în mod semnificativ / periculos?
  • Îți asumi integral riscul sau decizi să-l divizezi împreună cu alți asociați?


Dacă apreciezi că este mai cuminte / mai înțelept să debutezi cu asociați, asta îți aduce și alte potențiale avantaje:

  • Asociații aduc în afacere propriul capital
  • Vin cu propriile expertize / experiențe / relații
  • Mai mulți ochi, mai multe puncte de vedere, mai bine gândit – planificare mai riguroasă

Dacă ai decis să începi singur ai marele avantaj că afacerea ta poate fi una foarte adaptabilă la schimbările de mediu, decizia unei modificări a planului inițial și implementarea acesteia putând fi foarte rapidă.

Există persoane care au o adevărată și puternică reținere în a alege un parteneriat pentru inițierea sau dezvoltarea unei afaceri.

Cred că cele mai puternice argumente pentru evitarea parteneriatelor au legătură cu faptul că au găsit o idee genială, unică pentru dezvoltarea unei afaceri și un parteneriat presupune împărtășirea ideii. Ori, dacă “negocierile” nu se finalizează cu demararea afacerii, ne aflăm în situația în care potențialii parteneri pot valorifica solitari geniala idee…

Am întâlnit persoane care, mergând mai departe pe acest fir de gândire, au refuzat sugestia mea de a prezenta proiectul pe un website pentru a atrage potențiali clienți și a testa potențialul pieței, de teamă ca ideea să nu fie copiată.
Este adevărat că în istoria marketingului sunt exemple celebre cu companii importante care au investit serios în lansarea unui nou produs și educarea potențialilor clienți, pentru ca, mai apoi, competitori puternici să intre pe o piață gata formată, profitând de efortul și timpul alocat deja, dar stau să întreb: cum poți vinde, dacă potențialii clienți nici nu știu de existența ta, nici nu-și închipuie că există un furnizor care să le ofere soluția pentru mai știu eu ce necesitate?
Pentru ca un produs să fie vândut, prima condiție este să îl pui pe raft.

Trebuie să admit că teama de a nu fi copiată o idee de afaceri este o teamă cu fundament real.
Fac referire la experiența relatată mai sus și trebuie să spun că, în final, clientul meu a acceptat să facă un website dedicat exclusiv produsului nou proiectat a fi lansat pe piață. Nu a trecut ceva vreme și, un fost partener de afaceri al acestuia, nu numai că a copiat afacerea, dar a copiat și website-ul în integralitatea sa, cu tot cu inevitabilele greșeli gramaticale.

Cu toate acestea, se observă cu ușurință, că cele mai mari și importante afaceri sunt realizate printr-o asociere de mulți, foarte mulți

Afacere de familie

Dacă te gândești să-ți găsești parteneri pentru noua ta afacere, o opțiune poate fi să apelezi la cei din familie. Sunt persoane de încredere. Și dacă se întâmplă să-ți ia idea de afacere, tot în familie rămâne …

Sunt exemple celebre de afaceri de familie de succes – “a family company”, cum ar fi SC Johnson, Cargill, Wal-Mart, Kach Industries.

Este de așteptat ca asociații – membrii de familie să împărtășească aceleași valori cu ține.

În același timp, să ai în vedere că valorile în business sunt legate de performanță, profit, obiectivitate în luarea deciziilor, pe când, într-o familie predomină valori lergate de solidaritate, susținere reciprocă, atașament pe termen lung.

Se poate întâmpla ca criteriile de profit și obiectivitate să intre uneori în contradicție cu criterii de solidaritate și, mai ales când ai și un colectiv important de angajați implicat în afacere, cum justifici un eventual dublu standard?

Dacă te-ai hotărât să cauți asociați pentru noul tău business, e bine să ai în vedere criterii cum ar fi:

  • Cumularea la nivelul grupului de asociați a competențelor relevante pentru realizarea afacerii / acoperirea tuturor funcțiilor companiei
  • Realizarea în cadrul grupului de asociați a tuturor rolurilor ce asigură funcționarea optimă a unui grup
  • Recunoașterea comună a unui set de valori relevante
  • Eliminarea discrepanțelor majore dintre niveluri de putere personală
  • Claritatea criteriilor de asociere – ce așteptări sunt la nivelul personal al fiecăruia dintre asociați, mecanisme de exit și marcarea profitului, mecanisme de luarea a deciziilor
  • Nivelul de încredere
  • Plăcerea timpului petrecut împreună

Aici ar fi multe de zis, dar, pentru început am sa fac referire doar la valori și claritatea criteriilor.

“Socoteala curată, prietenie lunga”, căci:
“Socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg”

Am observat că despre valori se face puțină vorbire în practica mecanismelor de formare a asocierilor pentru afaceri.

Și asta pentru că cu toții suntem bine intenționați și, fiecare în parte, posesori de bun simț natural. Pentru fiecare din noi, bunul nostru simț este suficient, este apriori apreciat ca purtător al tuturor valorilor recunoscute din mediul în care trăim. Și presupunem că bunul simț al celorlalți este echivalent cu al nostru. Deci, despre valori este aproape de prisos să vorbim, să explicăm, pentru că nu vom face nimic decât să observăm că totul se reconfirma.

Știm că probabilitatea unui eșec este mare, dar credem cu tărie că pierderea, împărțită pe bază criteriilor de bun simț, va fi, dacă nu lesne, cel puțin echitabil de efectuat.

În practică însă, atunci când pericolul pândește, criteriile fiecăruia de bun simț încep să se diferențieze. Și atunci necazurile unui eșec se înmulțesc.

De aceea recomand ca, în ciuda entuziasmului motor al debutului în afaceri, să proiectați cu calm și discernământ, cu multă claritate criteriile de exit și divizare a riscului, ca o premisă a mersului mai departe.

“Decât cu un prost la câștig, mai bine cu un deștept la paguba”

Se spune că sfaturile sunt de dat, nu de urmat.

Pot fi de acord, însă, de acesta data, chiar cred că ar trebui o excepție. Nu se întâmpla întotdeauna așa cum se zice în vorbe celebre, dar eu zic că mai bine te însoțești cu un deștept, iar, dacă vorba nu se confirmă, ai să te trezești cu un deștept la câștig …

Pe când, dacă nesocotești vorba, și te însoțești cu un prost, imaginează-ți cum ar fi să împarți paguba cu el !

Share: