Creativitatea – element de diferentiere?

creativitate in afaceri

“inovație și creativitate” – o formulare foarte des întâlnită în politicile europene, în cerințele fondurilor nerambursabile, în programele guvernamentale.
“inovație și creativitate” – element de studiu în programele de MBA, capitol distinct în planurile de afaceri și prezentările multor companii, subiect intens prezentat pe website-uri și bloguri are acum șansa de a deveni o formulare consacrată ce își da în plină criză examenul de maturitate.

În contextul crizei sanitare și economice este evident că lumea se schimbă în mod dramatic.
Inclusiv mediul de afaceri. Fiecare business în parte trece acum, vrând-nevrând, printr-o schimbare de paradigmă.
Capacitatea creativă a antreprenorilor și managerilor, viteza în schimbare, este în prim plan.

Spiritul de creativitate a fost asociat dintotdeauna cu spiritul antreprenorial. Și capacitatea se a asuma riscuri. Și perseverența. Și intuiția.

Cât de importantă este creativitatea acum în afaceri?
Poate face diferența între câstigatorii și pierzătorii lumii de mâine?
Nu știu. Dar pare că cine reușește să se adapteze mai repede noilor realități va lua un avans decisiv față de concurență.

Restartul este aproape. Tu cum te pregătești?
Care sunt componentele afacerii asupra cărora trebuie să-ți concentrezi atenția?

Analiza SWOT
Diferente de perspectiva
Cash is king
Tehnici creative in afaceri
Brainstorming
Cele sase palarii
Outside the box


Analiza SWOT

Concept de analiză strategică a unei afaceri cu o vechime de peste o jumătate de secol, folosit pentru a pune în evidență cele mai importante resurse și slăbiciuni ale unei companii ce funcționează într-un mediu cu influențe benefice, dar și cu importante amenințări asupra activității și posibilității de realizare a planurilor viitoare, pentru creioanarea unei viziuni de ansamblu asupra firmei și proiectarea planului de afaceri, adaptat de-a lungul timpului la o varietate mare de aplicații, poate fi și astăzi un instrument de analiză foarte util în deciziile pe care le iei în acest context foarte dificil și cu evoluții încă neclar definite.

Analiza SWOT

Multe firme sunt în situația de a se afla într-o dificultate majoră datorată efectelor directe lockdown ori reducerii dramatice a cererii datorată unor cauze obiective sau ca urmare a unui trend marcat de teamă de necunoscut – “stai să vedem încotro se îndreaptă lucrurile”.

În acesta situație, mulți antreprenori se află în poziția de a evalua dacă mai merită de salvat afacerea ori să caute noi oportunități, dacă și ce din activele și resursele firmei merită să fie “salvat”.

Aparent, analiza SWOT a unei companii acum este tot aceeași dinaintea crizei, la care se adaugă elemente, evidente pentru toată lumea, ale mediului extern cu puternice influențe asupra mediului de afaceri.
Și atunci pare că realizarea unei analize SWOT are un caracter superfluu – totul este știut deja – nu există opțiuni.

Eu cred că o abordare creativă a analizei SWOT astăzi este un instrument foarte util, poate genera observații și idei către cea mai bună variantă de restart și dezvoltare a afacerii.
Analiza SWOT într-o nouă perspectivă.
Ceea ce ieri era valoros în acel context, odată cu schimbarea dramatică a mediului, astăzi este posibil să nu mai fie de actualitate, să nu mai aibă aceeași valoare.
Ceea ce ieri nu avea o contribuție relevanță în volumul de activitate sau în profitabilitatea firmei, astăzi este posibil să-ți fie folositor, ori mâine, în contextul în care nevoile, cererea se modifică și chiar apar necesități noi, poate fi un important avantaj.

conferinta online "dezvoltare si inovatie in afaceri"

Este important acum să reevaluezi toate tipurile de resurse atât în contextul actual, cât mai ales din perspectiva noilor cerințe și provocări ce apar în piață.
În căutarea de noi oportunități este util să-ți pui întrebări cu privire la fiecare activ și tip de resursă în parte: la ce o folosesc acum? la ce poate fi folosită mâine? la ce se utilizează – ce alte aplicații are? la ce, în ce contex o fost folosită / este folosită de către alții?

Mulți au renunțat la analiza mediului extern – de acolo vin doar vești proaste! Ceea ce nu este adevărat. Într-un context nou apar nevoi noi.
Într-un context de criză majoră sunt foarte multe tipuri de dificultăți. Cine reușește o soluție ca răspuns are de oferit pe piață un produs care se va vinde ca pâinea caldă. Și sunt foarte multe dificultăți:

  • Reconfigurarea afacerilor în contextul măsurilor de distanțare socială;
  • Reconfigurarea dimensiunii echipelor sub imperativul dimensiunii și necesității menținerii unor activități relevante;
  • Nenumărate probleme de logistică;
  • Dificultăți financiare;
  • Tipuri de răspuns la diminuarea cererii șamd

Defapt, este o lista foarte, foarte lungă, dincolo de aparențe.            top page
Defapt, și tu te lovești de multe dificultăți pe care le întâmpina și colegii de breaslă.
Cine reușește o soluție creativă o poate vinde vechilor concurenți transformați astfel în clienți.

Exemple:

  • Ieri detineai o autorizatie de punere pe piata a unui produs – foarte valoroasa din perspectiva faptului ca lipsa acesteia la concurenti era o importanta bariera pe piata. Pentru multe produse, astazi nu mai este
  • Ieri resursa umana specializata era un mare avantaj greu de atins de concurenti. Astazi ( cca 1.000.000 oameni in somaj tehnic, plus somaj) un potential concurent ce ar reusi sa identifice comenzi are de unde selecta;
  • Ieri detineai o tehnologie depasita moral, aproape fara utilizare. Astazi, un nou tip de aplicatie a tehnologiei satisface o cerere in crestere.

 



Diferente de perspectiva

Desi pare ca lucrurile sunt clare – ce domenii de activitate sunt pe val, ce domenii sunt pe o panta descendenta, ce domenii isi restrang dramatic activitatea – este probabil ca, in perioada urmatoare, vom constata ca sunt si multe exceptii. Vom vedea antreprenori si manageri care vor reusi sa transforme pericolele in oportunitati. Vom vedea business-uri care vor satisface noile nevoi ce rezulta din actualul context.

Si tu poti sa fii suficient de creativ si intuitiv incat sa identifici noi oportunitati. Ori poti sa valorifici expertiza pe care ai acumulat-o in domeniul tau de activitate mentinand nivelul actual al cifrei de afaceri sau chiar dezvoltand business-ul.
De exemplu, daca actualul context implica o scadere importanta a cererii din partea clientilor tai, poti sa mizezi pe accesarea de noi piese sau de clienti noi.

Toate industriile care se dezvolta acum consuma resurse de toate tipurile – creste cererea de produse si servicii catre furnizorii actuali si cauta noi furnizori. Pare ca domeniile “pe val” sunt vizibile pentru toata lumea: industria farmaceutica / furnizori pentru domeniul medical, industria alimentara, firme de curierat, furnizori de servicii pentru activitatea online. Cu siguranta mai sunt si alte domenii care se dezvolta, mai mult sau mai putin vizibile.

Chiar in timp ce scriam acest articol, vad o stire la televizor: intr-o regiune din SUA, in contextul restrictiilor impuse de distantarea sociala, a crescut foarte mult adoptia de animala de companie din adaposturi. (marturisesc ca la asta nu m-am gandit). Reportajul prezenta un adapost de catei fara stapani care ajunsese sa plaseze in adoptie toti chiriasii patrupezi din acel moment.

Ma gandesc ca, in regiunea respectiva, in perioada urmatoare este probabil ca cererea de servicii medicina veterinara va creste ( nu neaparat ca s-ar imbolnavii noii membri adoptati – indicatii de hranire, de igiena, medicatie de intretinere, vaccinuri, servicii cosmetica veterinara samd) si, ca urmare – cerere servicii de selectie si recrutare personal specializat, cerere echipament de protectie, cerere accesorii catei, cerere promovare hrana si jucarii catei, cerere productie …

Pentru multi directia schimbarii este evidenta. De exemplu, am citit de curand un articol in care proprietarul unei afaceri reprezentative in domeniul sau de activitate aprecia:

  • Ca actualul context afecteaza major industria in care lucreaza, secatoind-o de resurse;
  • O dificultate majora inainte de criza, specifica industriei, era termenul de plata exagerat de mare pe care clientii il pretindeau de la furnizori;
  • In noul context, secatuita de resurse, industria in ansamblu nu va mai putea sa suporte termene de incasare asa mari – o consecinta in perioada de restart fiind reducerea considerabila a termenelor de plata.

Pare logic, rational. Numai ca oamenii sunt diferiti. Se stie ca antreprenorii in general, managerii si adevaratii lideri, au capacitatea de multe ori de a face lucrurile altfel decat majoritatea. Si atunci se poate intampla ca un astfel de rationament logic sa nu fie validat de realitatile viitoare.

Putem observa ca:

  • Industria in cauza se poate intampla sa fie secatuita de resurse;
  • Acelasi fenomen se intampla si in alte domenii – diminuarea activitatii, reducerea resurselor disponibile – rezulta ca beneficiarii industriei respective au si ei dificultati si este putin probabil sa accepte in perioada de criza o negociere nefavorabila lor a termenului de plata. Mai mult, cred ca vor fi companii care, observand dificultatile industriei respective, vor incerca sa valorifice in avantajul lor contextul si vor solicita furnizorilor conditii si mai avantajoase;
  • Din cadrul industriei respective este posibil ca unii actori, observand dificultatile concurentilor / colegilor de breasla datorate reducerii volumului de activitate si diminuarii resurselor proprii, sa reuseasca o identificare de resurse care sa le permita mentinerea termenelor de plata sau, vazand si dificultatile clientilor, chiar sa ofere in piata termene de plata mai mari, creindu-si astfel un avantat competitiv major, greu de invins. (este adevarat ca o astfel de optiune implica un grad ridicat de risc)      top page

“Cash is king”

este o expresie devenită aproape clasică în analizele și dezbaterile despre situația financiară a companiilor care revine acum cu viguare în actualitate.

Cash is king – expresie folosită pentru a pune accentul pe importanța cash-flowului în detrimentul situațiilor de tip buget de venituri și cheltuieli / cont de profit și pierderi a făcut carieră în timpul crizei financiare din 2008-2009.

Despre criza financiară din 2008-2009 s-au făcut multe analize și comentarii, cele mai multe aprecieri arătând că totul a început cu spargerea bulei imobiliare, urmată, ca o consecință directă, de criza sistemului financiar-bancar, propagându-se, într-o măsură mai mare sau mai mică, la toate tipurile de afaceri.

De menționat că sunt voci care evidențiază faptul că dificultățile sistemului financiar-bancar au fost amplificate în mod semnificativ de reacții de panică în care foarte mulți oameni au mers în același interval de timp la bănci să-și retragă numerarul.

Pe atunci, fostul Președinte al Rezervei Federale aprecia că “Această criză a implicat o panică electronică de secol 21 a institutiilor” – adică o panică amplificată de facilitățile comunicării electronice.

De observat două elemente care, și atunci, și acum, determină amplificarea efectelor nefavorabile ale generaturului inițial al crizei:
– frică transformată în panică generalizată;
– viteza de propagare datorată contextului facilităților de comunicare online.

Diferența cea mai pregnant observabila între cele două crize, pe acest aspect, este reacția mass-media. Dacă în criza 2008-2009 mass-media nu a fost un susținător al retragerilor de numerar din bănci, acum mass-media, cel puțin pe la noi, alocă un timp disproporționat veștilor alarmiste și punctelor de vedere “lockdown” ce amplifică panica, în detrimentul analizelor raționale – alegerea râului cel mai mic.

Se poate observa tendința “stai – acasă – salvează vieti” inducând ideea că este ok să sacrifici economia pentru salvarea vieții, este ok ca, în acesta perioadă, să urmezi indicațiile specialiștilor și oamenilor de știință, punând în balanță economia versus viață, fără a lua în considerare că:

Sunt o serie de specialiști și oameni de știință remarcabili care susțin că măsurile de tip lockdown sunt o reacție disproporționată și în parte nejustificată în fața actualului pericol;
Paradigma “economie versus viata” este o eroare. În mod corect este vorba despre “lockdown versus alte tipuri de măsuri aplicabile” ori dimensiunea efectelor negative asupra sănătății și vieții ale măsurilor lockdown. Sunt multe voci autorizate care arată că deteriorarea gravă a economiei cu o consecință directă degradarea nivelului de trăi produce efecte directe asupra stării de sănătate și a numărului de decese. Și atunci, este vorba de a “masura” pe cât posibil consecințele și a alege răul cel mai mic. Un singur exemplu este scos în evidența de Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, care arată că adâncirea recesiunii ar putea cauza sute de mii de decese de copii în 2020;
Opiniile specialiștilor și deciziile autorităților în actuala criză au evoluat foarte rapid, existând situații în care ceea ce era valabil ieri, nu mai este valabil astăzi;
Istoria științei ne arată că multe dintre marile descoperiri răstoarnă ori modifică semnificativ adevăruri științifice considerate înainte axiomatice;
Supremația științei în politică ca fundament al deciziilor etatiste în limitarea libertăților fundamentale este un apanaj al regimurilor totalitare care, în mod natural, tind sa-si permanentizeze existenta.

Dar sa revenim la “cash is king”      top page

Este mai mult decat evident ca astazi, in contextul “stai acasa”, cine a pus deoparte bani albi pentru zile negre se afla intr-o pozitie mai mult decat favorabila.

De aici si eroarea multor sustinatori ai teoriei ca oponentii abordarii “stai acasa” sunt afaceristii bogati care isi vad amenintate sursele de imbogatire si pun in mod imoral in balanta starea afacerii proprii cu starea de sanatate si viata majoritatii.

Se observa ca, in fata unui pericol necunoscut inca, cine isi permite financiar adopta cu usurinta si sustine lockdown.
Mai mult, detinatorul oportunist de cash este favorizat de criza economica in care actorii pietei, fortati de lipsa de lichiditati, ajung acum sau in perioada imediat urmatoare la situatia in care sa-si vanda activele si resursele pe bani putini, fiind obligati ulterior de necesitatea reluarii / dezvoltarii activitatii sa rascumpere acestea la un pret majorat.

Pe timp de pace, pentru evitarea dificultatilor in fluxul de numerar, te poti gandi la:

  • Reducerea termenelor de plata acordate clientilor sau chiar solicitarea de plati in avans;
  • Analiza clientilor rau-platnici si amplificarea masurilor de recuperare a debitelor;
  • Reducerea tranzactiilor cu clienti noi cu risc financiar;
  • Reducerea stocurilor prin valorificarea stocurilor greu vandabile si alte masuri;
  • Valorificarea activelor si a altor resurse care au o contributie scazuta in cash-flow (atentie la implicatiile in profitabilitate si buget)
  • Renegocierea termenelor de plata cu furnizorii in sensul cresterii acestora;
  • Atragerea de surse financiare: credite, leasing (inclusiv leaseback)
  • Private equity

In ce masura aceste sunt aplicabile astazi? Cat de importanta este identificarea creativa a unor solutii eficace in acest context?

Am observat ca, in acesta perioada, se propune cu insistenta accesarea fondurilor nerambursabile ca o solutie la lipsa de lichiditati.
Este de constatat ca, dincolo de sugestia imediata ca primesti niste bani gratis, si in timp de pace au fost voci care au scos in evidenta ca, pentru accesarea de finantari nerambursabile, mai degraba scoti bani din buzunar dacat sa-ti imbunatatesti fluxul de numerar.    top page 



Tehnici creative in afaceri

Mai intai trebuie sa te pui pe tine si echipa ta in starea de a genera solutii creative.

Frica, panica, nesiguranta zilei de maine, necunoscutele viitorului sunt cele mai importante bariere.
Frica genereaza un mecanism de blocare a ratiuni, a imaginatiei, genereaza natural, chimic, reactii instinctive de neinlaturat.
Frica consuma o parte majora a capacitatii de procesare si analiza.

Inlatura frica – aici gasesti o lista lunga de optiuni generate de-a lungul timpului.
Transmite echipei mesaje incurajatoare si sustinere.
Creaza un mediu propice generarii de solutii inovative, de stimulare a crerativitatii. Nu trebuie sa aloci prea mult timp – gasesti usor exemple. Mai tarziu o sa ai timp sa revii la chestiune si sa te apleci cu mai multa atentie acestui aspect important.

Dar cel mai important, creaza o viziune, un scop, un target cat mai realist si credibil (astazi, in contextul general, credibilitatea are mult de suferit), chiar daca nu stii inca toate mijloacele si caile prin care vei ajunge acolo.
Afirma-ti cu tarie, cu hotarare, atasamentul tau fata de acesta viziune.
Castiga implicarea echipei tale in realizarea misiunii asumate.

Fii increzator, motiveaza-ti echipa. Incusiv (daca nu mai ales) prin recompense morale.
Ce dovada de profesionalism si determinare vor putea membrii echipei tale sa afiseze in viitor cand se vor putea lauda cu dificultatile insurmontabile cu care s-au confruntat! Ce frumoasa poveste de afaceri vor aves de spus!

Acum, destinul firmei se afla in mainile lor! Acum este momentul sa-si dovedesca creativitatea si intuitia, sa-si probeze rationamentul si imaginatia, sa-si valorifice expertiza acumulata si invatamintele atator greseli din trecut!

Reaminteste-ti si reevalueaza diferite tahnici creative in afaceri, mai mult sau mai putin clasice si aplica ce ti se potriveste mai bine!
Si la acest capitol literatura de specialitate iti ofera din abundenta exemple.    top page

Brainstorming

  • este o tehnică de creativitate în grup, menită să genereze un număr mare de idei, pentru soluționarea unei probleme;
  • are un rol in formarea echipei, ridicarea moralului, castigarea implicarii personalului;
  • Se focalizeaza pe cantitate. Din cantitate poate rezulta calitate, această regulă favorizează creativitatea divergentă, căci dacă ar crește numărul de idei, ar crește și probabilitatea unei soluții eficiente pentru problema existentă.
  • Fără critici. In loc sa gandească la ce ar fi nepotrivit la un enunt, membrii sunt încurajați să se gândească la idei cât mai neobișnuite. Daca vrei sa afirmi despre ideea altuia, poti sa o reformulezi partial.
  • Ideile trăznite sunt binevenite. Pentru a se obține o listă lungă de idei, ideile neobișnuite sunt binevenite întrucât ele ar putea inspira soluții mai bune decât ideile obișnuite, de asmenea ele pot crea noi perspective sau diminua prejudecățile.
  • Stimularea combinațiilor: se combină și se îmbunătățesc ideile. Ideile bune pot fi combinate pentru a obține o idee foarte bună – stimularea ideilor se face prin asociere.

Desfasurarea unei sedinte de brainstorming
Presupune un Moderator care conduce sedinta și se asigură ca regulile de bază stabilite si acceptate sunt respectate si o persoana care noteaza TOATE ideile generate

Desfasurator:

  1. Timp de acomodare. Punerea “pe masa” a unei teme simple, de incalzire, de incurajare, de “dezlegarea limbilor”
  2. Prezentarea temei care face obiectul sedintei de brainstorming si a contextului relevant.
  3. Generarea si exprimarea de idei. Moderatorul are un rol proactiv – pune intrebari stimulatoare, asigura respectarea regulilor, tempereaza – numai daca este cazul – actorii care exagereaza, lasa loc si celor mai putin activi, poate mai putin indrazneti;
  4. Toate ideile generate sunt notate;
  5. Selectarea si rafinarea ideilor        top page


Cele sase palarii ganditoare – Edward de Bono

Este o tehnica de invatare, comunicare si de stimulare a creativitatii creată de psihologul Edward de Bono, care a introdus conceptul de gândire laterală (presupune o rezolvare în mod creativ a problemelor) şi coexistă alături de gândirea verticală (logică, analitică, operează cu tipare).
Reprezintă o modalitate de a exersa gândirea prin preluarea anumitor perspective, cu scopul de a rezolva o problemă.

Se aplică în cadrul unui grup şi presupune “purtarea” pe rând a şase pălării, fiecare pălărie fiind asociată cu un anumit tip de gândire.

  • Palaria alba. Albul este neutru si obiectiv. Palaria alba este legata de fapte obiective si de cifre.
  • Palaria rosie. Rosul sugereaza furie (a vedea rosu inaintea ochilor), patima si emotii. Palaria rosie furnizeaza un punct de vedere emotional.
  • Palaria neagra. Negrul este sobru si serios. Palaria neagra semnifica prudenta. Ea evidentiaza punctele slabe ale unei idei.
  • Palaria galbena. Galbenul este insorit si pozitiv. Palaria galbena este optimista si contine speranta si gandirea pozitiva.
  • Palaria verde. Verdele inseamna iarba, vegetatie si crestere fertila, abundenta. Palaria verde indica creativitate si idei noi.
  • Palaria albastra. Albastrul este rece, fiind si culoarea cerului, care se afla deasupra tuturor lucrurilor. Palaria albastra vizeaza controlul, organizarea procesului de gandire si folosirea celorlalte palarii.”

Outside the box

Candva la mare moda in mediul de afaceri, “Think outside the box” este acum parca intr-un con de umbra.

Nimenti nu mai vorbeste despre outside the box. Acum, cand trendurile sunt in tot mai multe domenii de activitate spre lockdown, datorita masurilor restrictive, dar si din teama de necunoscut, din panica, “sa faci si tu ce fac toti” pare cam singura solutie, desi este o optiune neproductiva. Sa urmezi trendul nu mai este deloc profitabil, nu ar trebui sa fie de actualitate!

Acum “outside the box” ar fi, poate, singura varianta castigatoare.

Cu toate acestea, intr-un mediu dominat de frica si conformism, in care se afirma constant ca devii erou si salvezi vieti urmand decizii administrative (chiar daca acestea se bazeaza pe suport stiintific – dar nici oamenii de stiinta nu sunt cu totii, in mod unanim, afiliati unei concluzii certe – si chiar daca deciziile se si contrazic la intervale scurte de timp) imbratisate in viteza si cu voluptate afisata recurent, sa vorbesti despre “think ouside the box” ori, mai mult, sa actionezi in mod neconformist poate fi privit ca o impolitete, ca o inoportunitate daca nu mai mult de atat.

Gandirea creativa.
Prin schimbarea perspectivei, vezi ceea ce ce nu vedeai înainte.
Te ajuta – flexibilitatea în gândire – să vezi dincolo de convențional.
Să improvizezi, să fii intuitiv, să te joci cu contextul și perspectiva.
O gândire creativa caută activ să iasă din tipare.
Înseamnă să privești într-un fel nou aceeași informație la care se uită toată lumea.
Gânditorul activ este cel care reorganizează mereu și mereu informația în idei noi, în produse noi.      top page



Vezi articole cezariulian.ro „Inspiratie Pentru Afaceri” – blog teme business si servicii B2B:

Blog: Despre lobby – Influente in mediul de afaceri Blog: Cum se vede? – arbitrajul comercial
Blog: Despre arbitraj comercial – avantaje si practici Blog: Cum se vede? – Industria de publicitate
Blog: Premiere in arbitrajul comercial romanesc Un important plus în arbitrajul comercial românesc
C O N T A C T      COLABORATORI