Un important plus în arbitrajul comercial românesc

arbitraj comercialDe un timp, în peisajul arbitrajului comercial, și-a făcut simțită prezența Institutul Arbitral Român care și-a asumat misiunea de promovare a arbitrajului în România ca metodă principală de soluționare pe cale alternativă a disputelor, în special în raporturile dintre profesioniști.

Institutul Arbitral Român încheie cu succes anul 2019 – an în care a perfecționat și a promovat intens în mediul juridic și în mediul de afaceri un program de cursuri structurat pe trei module, de natură a asigura cunoștințele specifice necesare pentru practicarea arbitrajului comercial și pentru dobândirea calității de Arbitru în cadrul unei Curți de arbitraj comercial instituționalizat.

Programul de cursuri este construit pe baza regulilor de procedură arbitrală ale Camerei de Comerț și Industrie a României, regulilor de procedură arbitrală ale Camerelor Județene și ale dispozițiilor relevante ale Codului de procedură civilă dar și ale unor forumuri de arbitraj internaționale.

arbitraj comercialÎn anul 2019 programul de cursuri al Institutul Arbitral Român a parcurs modulele I și II și primele diplome de participare și de absolvire au fost înmânate profesioniștilor înscriși în program.

Având în vedere prevedirile noului cod de procedura civilă, la înscrierea în programul de cursuri al IAR au fost acceptați atât Arbitri ai Curților de arbitraj, avocați, mediatori și juriști, cât și profesioniști din alte domenii, cum ar fi: managementul afacerilor, tehnic, auditor – expert sisteme de management calitate – mediu – SSM.

În România este mare nevoie de pregătire specifică în domeniul arbitrajului comercial și de formarea unei cât mai largi clase de profesioniști specializați în acest domeniu, estimându-se o creștere semnificativă a volumului de activitate profesională în domeniu și a necesităților de a accesa cunoștințe specializate.

Având în vedere creșterea anticipată a utilizării mecanismelor arbitrajului instituționalizat ca metodă de soluționare a disputelor în special în mediul de afaceri, bazată pe avantajele evidente legate de: discreția și confidențialitatea dezbaterilor, durata de timp foarte redusă în care se obține o hotărâre definitivă și executorie, costuri financiare reduse, Institutul Arbitral Român este pregătit ca în 2020 să disemineze în proporție mai mare noțiunile, cunoștințele, mecanismele de funcționare și beneficiile arbitrajului comercial, prin:

  • Organizarea de conferințe, seminarii workshop-uri specializate;
  • Lansarea publică a unei reviste specializate;
  • Promovarea programului de cursuril de formare a Arbitrilor;
  • Proiectarea și implementarea de cursuri online;
  • Proiectarea și implementarea unui modul de cursuri arbitraj comercial special adaptate mediului de business;
  • Formarea și susținerea unei comunități active a profesioniștilor din arbitrajul comercial.

telekom.ro La finalul Modulului II din programul de cursuri, încheiat la începutul lunii decembrie, participanții (între care 2 Arbitri ai Curții de arbitraj CAIB – BIAC) au apreciat unanim nivelul foarte ridicat la care s-a ridicat calitatea cursului, prin volumul și calitatea informațiilor prezentate, modul de transmitere și calitatea lectorilor implicați – Dna. Conf. univ. dr. Beatrice-Florentina Onica-Jarka, FCIArb, Vicepreședinte Institutul Arbitral Român, Dl. Av. Alin Pop – Președintele Institutului Arbitral Român, feed-back-ul permanent între lectori și participanți, calitatea dezbaterilor generate între participanți, condițiile desfășurării cursului.

Florentina – Iuliana Webber, Avocat, Arbitru, Conferentiar Universitar Doctor, LL.M – Magister Legum, Facultatea de Drept, Universitatea Augsburg, Bayern, Germania, a apreciat:

„Ne-am simţit cu toții  foarte bine, am închegat o echipă și am avut ocazia să cunoaștem propriile experiențe din activitatea noastră de arbitri în cadrul CAIB-BIAC, s-a creat o atmosferă minunată în care am încercat să dăm cu toții ce avem mai bun şi nu am stat  stresați că am putea greşi, întrucât aici greşelile noastre au fost cele mai importante oportunităţi de a învăţa şi de a câştiga încredere în noi.

Totodată, participarea la acest curs a fost o posibilitate să ne cunoaștem mai bine, o șansă să prezentăm în fața colegilor propria experiență, dar și problemele, situațile conflictuale pe care le-am întâmpinat pe parcursul desfășurării activității de arbitru.”

Victor Voevodschi, Inginer, Auditor Șef Sisteme de management integrat calitate – mediu – SSM, Auditor Șef al Registrului Internațional al Auditorilor, (United Kingdom), IRCA (Internațional Register of Certificated Auditors) a apreciat volumul deosebit și calitatera informațiilor prezentate, oportunitatea de a înțelege beneficiile pentru companiile care utilizează arbitrajul comercial ca instrument de soluționare a disputelor.

Gina – Maria Cătănoiu, Inginer, Jurist, Mediator, Managing Director Agenție de publicitate, a declarat că “Participarea la curs mi-a oferit prilejul de a întâlni și cunoaște oameni deosebiți, lectori și participanți, alături de care am avut ocazia să cunosc, să înțeleg și să dezbat mecanismele arbitrajului instituționalizat. Mi-a fost de mare ajutor abilitatea lectorilor de a prezenta conceptele teoretice într-un limbaj și într-o manieră ușor accesibilă pentru participanții de alte profesii decât cea de avocat sau arbitru – profesii familiarizate prin natura activității curente cu termenii de specialitate.”

Înțelegând mai bine procesul de soluționare a disputelor pe calea arbitrajului comercial, Gina Maria Cătănoiu a arătat că vede un mare potențial de dezvoltare a acestei activități în România pentru viitorul apropiat și a avansat mai multe posibilități de popularizare în mediul de afaceri a avantajelor înregistrate prin valorificarea acestui instrument de soluționare a disputelor.

Mariana Ionita, Inginer, Director Clubul Central de Sah, Organizator International FIDE, Antrenor FIDE, Arbitru National de Sah, MF (Maestra FIDE), LIM (Maestra Internationala la Sahul prin Corespondenta), Ex Presedinte Federatia Romana de Sah, multipla campioana nationala de sah, ne-a comunicat: “M-am inscris la  cursurile organizate de Institutul Arbitral Roman cu gandul de a identifica si promova modalitatile si mecanismele prin care institutia arbitrajului comecial poate fi o contributie la fluidizarea raporturilor comerciale si civile in domeniul sportiv

Pe parcursul celor două zile intensive de predare-învățare, participanții au avut ocazia să consolideze mai multe instituții juridice ale arbitrajului, respectiv:

  • Cadrul legislativ național și internațional în domeniul arbitrajului; Reguli de arbitraj ale diverselor instituții
  • Administrarea procedurii de arbitraj
  • Răspunderea instituțiilor arbitrale pentru administrarea procedurii de arbitraj
  • Constituirea Tribunalului Arbitral
  • Clauza arbitrală; Competența; Separabilitatea clauzei; Pronunțarea asupra competenței și puterilor Tribunalului Arbitral conform clauzei aritrale
  • Cunoașterea și aplicarea UNICITRAL Model law; Numirea arbitrilor
  • Posibile incidente procedurale: confirmare/recuzare/abținere
  • Puterile Tribunalului Arbitral
  • Participanții și fazele procesului arbitral; Părțile la procesul arbitral
  • Calendarul procedural
  • Ordinele procedurale: documente procedurale, termeni de referință, probatoriu
  • Termene arbitrale: înfățișări procedurale
  • Costurile procedurale; Finanțarea de către Terți a procesului arbitral.

Pe parcursul activității, cursații au rezolvat diverse exerciții practice pentru

consolidarea noțiunilor teroretice, ce au constat în:

– pronunțarea asupra competenței și puterilor Tribunalului Arbitral conform clauzei arbitrale

– întocmirea unor termeni de referință

– rezolvarea unui dosar de arbitraj, respectând toate etapele de procedură

– studii comparative în ceea ce privesc reglementările juridice din domeniul arbitrajului prevăzute și aplicate de CAIB – BIAC paralel cu reglementarea și aplicarea acestora la nivelul altor Curți de arbitraj din Europa (Franța, Germania, Austria, Anglia, Italia, Suedia, Ungaria, Elveția șamd), precum și din lume (SUA, Brazilia, China în general, dar și cu referire la cele două zone libere: Hong-Kong și Schangai, Rusia, Africa de Sud, Țările Arabe).

Pe parcursul celor două zile de activități, a existat un feed-back permanent între lectori și participanți. S-au adresat întrebări și s-au formulat răspunsuri pentru înțelegerea, consolidarea și aprofundarea terminologiei specifice arbitrajului, la un nivel cu adevărat profesionist, orientat pentru deprinderea abilităţii de a fi arbitru.


Vezi articole cezariulian.ro „Inspiratie Pentru Afaceri” – blog teme business si servicii B2B:

Blog: Despre lobby – Influente in mediul de afaceri Blog: Due – Diligence
Blog: Cum se face? – Sistem management ISO 9001 Blog: Cum se face? – Clinica stomatologica
Blog: Cum se vede? – Industria de publicitate Blog: Despre arbitraj comercial – avantaje si practici

C O N T A C T  INFORMATII UTILE PENTRU AFACERI  COLABORATORI

Share: